تاثیر رتبه الکسا در سئو چیست؟

تاثیر رتبه الکسا در سئو چیست؟

الکسا یک سیستم رتبه بندی سایت هایت که اساس کار آن، میزان ترافیک آنهاست. کمتر بودن عدد رتبه سایت شما، نشان از محبوب تر بودن آن دارد. به عنوان مثال وب سایتی که دارای رتبه یک است، محبوب ترین سایت دنیا به شمار می رود. الکسا از سال 1996 وارد دنیای وب شده و در سال 1999 نیز توسط وب سایت آمازون خریداری شد.

الکسا دارای یک تولبار بوده که قابلیت نصب در مرورگرهای وب را دارد. با نصب شدن آن در مرورگر کاربران، این تولبار به تاریخچه مرور وب کاربران دسترسی پیدا خواهد کرد و وب سایت الکسا نیز از این داده ها برای تهیه لیستی از پر طرفدار ترین سایت های دنیا استفاده می کند.

با اینکه خیلی ها عقیده دارند که الکسا، قدرتمندترین سیستم رتبه بندی سایت ها در وب محسوب می شود، اما از جهاتی نقدهایی بر دقت کار آن وارد است. به عنوان مثال داده های این سیستم تنها از مرورگرهایی دریافت می شود که تولبار الکسا را نصب کرده اند و این تولبار بر روی افلب مرورگرها نصب نیست.

الکسا در سال 2008 و در پاسخ به این انتقادات توضیحاتی ارائه کرد و اعلام کرد که این سیستم تنها متکی به داده های تولبارش نیست و از داده های دیگر سرویس ها نیز استفاده می کند.

الکسا در حال حاضر:

امروزه الکسا با اینکه برای تبلیغ کنندگان بسیار مهم و قابل اتکاست، اما قابلیت های آن به همین جا ختم نمی شود. الکسا در حال حاضر مجموعه ای از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می باشد که با خرید اشتراک ماهانه آن می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید.

قابلیت های الکسا در این زمینه شامل بررسی سئو سایت، آنالیتیکس، PPC، ابزارهای یافتن کلمات کلیدی و سایر موارد می شود. به نظر می رسد که الکسا در حال تبدیل شدن به رقیبی جدید برای گوگل آنالیتیکس است.

آیا رتبه الکسا می تواند در تعقیب اهداف سئو سایت دارای اهمیت باشد؟ دلایل زیادی وجود دارد که رتبه الکسای سایت همگام با تلاش های شما در جهت دیجیتال مارکتینگ نمی باشد.

رتبه الکسا چگونه محاسبه می شود؟

طبق گفته وب سایت الکسا، سیستم رتبه بندی این سایت بر اساس داده های ترافیکیست که از طریق افزونه الکسا و وب سایت هایی که اسکریپت الکسا در آنها وجود دارد به دست می آید. این رتبه به صورت روزانه بروزرسانی شده و معیار رتبه بندی سایت ها وابسته به دو آیتم زیر است:

تعداد بازدیکنندگان روزانه سایت
تعداد صفحات بازدید شده سایت در سه ماه گذشته

همچنین گزارش شده است که منابع داده ای الکسا محدود به تولبار و اسکریپت آن نبوده و این وبسایت از سیستم های ثالثی نیز بهره می برد. اگر هم اکنون به وب سایت الکسا بروید می توانید رتبه هر سایتی را بدون داشتن افزونه آن، مشاهده کنید. در کنار رتبه سایت، داده های دیگری نیز وجود دارد. رتبه هر سایت نیز به دو شکل جهانی و کشوری گزارش می شود.

معیارهای الکسا در رتبه بندی:

اگرچه الکسا سالهای زیادی در حال فعالیت است و هم اکنون تبدیل به یک نرم افزار دیجیتال مارکتینگ شده است، با این حال منبع داده های آن، هم چنان مبهم می باشد. آنها ادعا می کنند که دارای میلیون ها کاربر هستند، اما وجود این کاربران و منبع آنها همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

داده هایی که آنها از یک وب سایت در معرض نمایش می گذارند، تعداد کاربران و صفحات مرور شده دید جامعی از یک وب سایت ارائه نمی دهند. همچنین سه ماه نیز زمان زیادی در دنیای سئوست و امروزه حتی بسیاری از ابزارهای رایگان نیز می توانند اطلاعات همزمانی به ما ارائه دهند.
وب سایت های محبوب رتبه دقیق تری کسب می کنند

الکسا اذعان می کند به خاطر محدود بودن منابع اطلاعاتی، رتبه های بالای 100000 خیلی از نظر آماری معنا دار نیستند. رتبه هر سایت هر چه قدر به یک نزدیکتر باشد، این رتبه صحیح تر خواهد بود.

این آمار برای فیسبوک و توییتر خوب است اما 1.8 میلیارد وب سایت ثبت شده در دنیا وجود دارد و این تعداد روزانه افزایش نیز می یابد. با وجود این تعداد از وب سایت ها، اگر در حال کار بر روی سئو سایت باشد، به احتمال کمی در رتبه زیر 100000 قرار بگیرید.

یکدست بودن کاربران تولبار الکسا:

اگر از یک کاربر معمولی اینترنت بپرسید که آیا افزونه الکسا را در سیستم خود نصب کرده یا نه، احتمالا با پاسخ نه مواجه خواهید شد. این افزونه اغلب توسط بازاریابین دیجیتال و متخصصین سئو نصب شده و بنابراین خروجی اطلاعاتی آن اغلب بر اساس وب سایت هاییست که این گونه افراد مرور می کنند.

از آنجا که این گونه افراد نمونه جامعی برای کلیت کاربران محسوب نمی شوند، بنابراین رتبه های به دست آمده دقت زیادی نخواهند داشت. همچنین احتمالا وب سایت های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ رتبه بهتری کسب خواهند نمود.

مسئله ساب دامین ها:

اگر میخواهید رتبه یکی از ساب دامین های خود را بررسی کنید، موفق به انجام این کار نخواهید شد. چرا که الکسا تنها رتبه دامین ها را محاسبه می کند و این مسئله از معایب رتبه الکسا در حیطه سئو می باشد.

جمع بندی:

اساس رتبه الکسا بر ترافیک سایت هاست و اگر وب سایت شما در بازه زمان سه ماهه گذشته با افزایش ترافیک رو به رو شده باشد، رتبه الکسا سایت کاهش پیدا خواهد کرد. با اینکه افزایش ترافیک سایت همیشه مثبت ارزیابی می شود، اما به طور قطع نمی تواند نشانه بهبود عملکرد سایت باشد.

بسته به اهدافی که در سئو یک سایت تعریف شده اند، موفقیت آن به فاکتورهای زیادی وابسته است. رتبه الکسا یکی از ابزارهای بررسی سئو سایت در مقایسه با وب سایت رقباست. در حالت کلی اغلب بازاریابین دیجیتال و متخصصین سئو با این مسئله موافقند که رتبه الکسا در مقایسه با سئو و نتایج واقعی به دست آمده از آن، چیز خیلی با ارزشی نیست.

برگرفته از: https://radzad.com


ارسال توسط رنک ایرانی ۱۳۹۹/۰۹/۰۴